dinsdag 17 april 2018

... en we zijn vertrokken ...

          

Christine, Chris en Katja

dinsdag 6 maart 2018

Onze doelen ...

Tijdens deze korte werkreis wordt op vraag van onze collega’s in Mbour een studie opgezet rond de implementatie, voordelen en problemen van de kangoeroezorg bij pre- en dysmature babies. In 2015 werd onder impuls van Mme Ndiaye een kangoeroe eenheid opgericht in de poste "Touscouleur". Deze methode zal nu in alle postes in Mbour worden overgedragen.

Verder zal er bekeken worden hoe we in het "Centre de Santé de Tefess" een veilige, warme en rustige geboorteomgeving kunnen creëren. Dit op vraag van Mme Aminata Diop. Zij benoemt het "salle d’accouchement style libre". De ruimte is reeds voorzien maar voor het invullen en het opleiden van de vroedvrouwen wordt er op ons beroep gedaan.

Ondertussen zijn de districtsarts, de ambassade, onze collega vroedvrouwen, ... op de hoogte gebracht van onze missie. De tickets werden aangekocht en onze slaapplaats werd vastgelegd ...

Nog 6 weken om ons verder voor te bereiden, materiaal in te zamelen of aan te kopen.

Het aftellen kan beginnen ... (chris)

zondag 25 februari 2018

Missie "APRIL 2018"

Na onze succesvolle mondelinge presentatie "Senegal gives birth to Kangaroo Care" op het "Triennial Midwives Congress, ICM, in Canada,Toronto (juni 2017)  én de schitterende resultaten van Marème Ndiaye met de "Kangaroo Care" in de regio M'Bour, zullen er in april 3 vaste vroedvrouwen van onze "Senegal bevalt" teams van de afgelopen jaren opnieuw afreizen naar M'Bour.
Christine, Katja en Chris zullen van 17-25 april het "Kangaroo" project verder uitbreiden en de positieve resultaten uitdragen naar andere PdS's. Tevens willen ze getuigenissen sprokkelen over de resultaten, foto's en filmpjes maken, dit in voorbereidingen van een congres in België (november 2018).
Mme Ndiaye is opgetogen over onze komst en stuurde ons alvast een foto van een 3-ling, voor ieder van ons een baby om te "skinnen" ... we kijken er alvast naar uit! Wordt vervolgd, Chris



woensdag 21 juni 2017

Senegal gives birth to Kangarou Care presentation

Gisteren was het onze grote dag. Onze mondelinge presentatie was een groot succes. De levendige foto's en sensibiliseringsfilm prikkelden vele buitenlandse collega's. Het enthousiaste publiek vroeg meerdere details over ons werk waarop Mme Ndiaye op basis van haar ervaringen met veel overtuiging kon antwoorden. Vanuit andere Afrikaanse ontwikkelingslanden kregen we de vraag onze expertise in de toekomst te delen. (katja-chris)






maandag 19 juni 2017

Toronto

Veilig aangekomen in Toronto. De openingsceremonie was indrukwekkend, 123 landen, 4200 vroedvrouwen. Mooie speeches, mooie muziek. Alle culturele talenten en aspecten vanuit alle windstreken van Canada! België was duidelijk aanwezig!
Foto's volgen!



donderdag 15 juni 2017

Mme Ndiaye gaat richting Gent

Na een heerlijk ontbijt "à la Senegalese met bissap" vertrekt Mme Ndiaye richting Gent voor een rondleiding in de Artevelde hogeschool (vnl opleiding vroedkunde) en Jan Palfijn te Gent. (w.vervolgd, cvg)


                                          



                                


Recept en geneeskrachtige eigenschappen van dit Senegalees drankje

De bloem van de hibiscusplant is rijk aan antioxidanten, vitamine C, eiwit, lipide en mineralen. In Afrika wordt bissap al eeuwen gebruikt om allerlei gezondheidsproblemen te behandelen, zoals hoge bloeddruk, stress, blaas-, nier- en leverklachten. Niet alleen de bloemen, maar ook de bladeren worden gebruikt.

Ook de Westerse wereld is men overtuigd van de geneeskracht van de anti-oxidant hibiscus:
 
  • het verlaagt de bloeddruk, gaat aderverkalking tegen en verlaagt LDL-cholestorolgehalte
  • werkt bloedverdunnend en vochtafdrijvend (stimuleert urineafscheiding) en ontsmet blaas en urinewegen
  • stimuleert vetstofwisseling
  • kalmeert 


Kortom: hibiscus voorkomt hart- en vaatziekten, ondersteunt het immuunsysteem en helpt gezond te blijven. Met die wetenschap smaakt een glas bissap nóg lekkerder! 

Recept voor bissap (2 liter)        

Ingrediënten:
 
  • 200 gr hibiscusbloemen (bissap)
  • 250 gr witte (basterd-) suiker
  • 2 zakjes vanille suiker
  • mespunt nootmuskaat

  1. was de bloemen
  2. leg de gewassen bloemen in een pan met 2 liter water, breng het aan de kook en laat gedurende 20 minuten doorkoken totdat het water een mooie dieproze/rode kleur heeft
  3. laat het sap (of de thee eigelijk) 10 minuten afkoelen en verwijder de bloemen met een zeef
  4. voeg de suiker en vanillesuiker toe, meng goed en proef of het zoet genoeg is, voeg eventueel honing toe
  5. giet het sap in een karaf en drink het warm als thee, óf
  6. giet het sap in petflessen, zet ze in de koelkast en serveer de bissap koud als ice-tea


Maak de bissap extra lekker en feestelijk met een takje verse munt. Proost!

 

Impressie van de werkdag in Aalst.