INPAKKEN, WEGEN EN VOORAL AFTELLEN!!!!!
woensdag 2 november 2022
vrijdag 21 oktober 2022
M'BOUR ... 10/11/22 - 23/11/22
Covid heeft "onze goesting om te vertrekken" niet onderuit kunnen halen. Integendeel, de zin om te vertrekken is de afgelopen periode alleen maar toegenomen.
Er staat een top team in de startblokken.
De voorbereidingen zijn volop aan de gang. Reispaspoorten werden vernieuwd, de koffers werden vanonder het stof gehaald, het materiaal volop gecontroleerd en aangekocht, de tickets zijn besteld en onze Senegalese collega's (anciens maar ook nieuwe) tellen de dagen mee af ...
Nog 20 te gaan ...
donderdag 19 maart 2020
Onze missie afgelast...
Oei, misschien hadden we bij de vorige post beter een andere openingszin gebruikt dan deze:
Terwijl wereldwijd de Coronakoorts stijgt , stijgt bij ons de goesting om te vertrekken.
Uiteraard zijn we dus niet vertrokken, zoals iedereen wel al veronderstelde.
Een beslissing die al op 12 maart viel, toen we hoorden dat het virus nogal om zich heen greep. Als gezondheidswerkers willen onze verantwoordelijkheid opnemen en dit virus niet binnenbrengen in Senegal.
Er zijn ginds ook geen middelen om te testen en /of te behandelen zoals hier. Maar zij hebben wel de ervaring met Ebola om een goed preventief beleid te voeren, en kunnen het je m’en foutisme van de “toubabs”, de blanken, zeker niet waarderen.
Terwijl wereldwijd de Coronakoorts stijgt , stijgt bij ons de goesting om te vertrekken.
Uiteraard zijn we dus niet vertrokken, zoals iedereen wel al veronderstelde.
Een beslissing die al op 12 maart viel, toen we hoorden dat het virus nogal om zich heen greep. Als gezondheidswerkers willen onze verantwoordelijkheid opnemen en dit virus niet binnenbrengen in Senegal.
Er zijn ginds ook geen middelen om te testen en /of te behandelen zoals hier. Maar zij hebben wel de ervaring met Ebola om een goed preventief beleid te voeren, en kunnen het je m’en foutisme van de “toubabs”, de blanken, zeker niet waarderen.
Sinds deze nacht sloot Senegal ook zijn grenzen. De zieken die er zijn, brachten het virus mee uit Europa.
De 2 student-vroedvrouwen van de Arteveldehogeschool zijn deze morgen veilig geland op Zaventem samen met 150 landgenoten die er nog verbleven voor stage, werk of vakantie.
Hopelijk wordt dit uitstel en geen afstel, en kunnen we in het najaar of volgend voorjaar onze Senegalese collega's toch nog verder 'aan den lijve' ondersteunen...
Onze valiezen blijven netjes geordend en we kijken uit naar een duurzame oplossing voor het virus (VACCIN!) en op een betere tijd.
Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!
dinsdag 10 maart 2020
Op naar de missie 2020!!!
Terwijl
wereldwijd de Coronakoorts stijgt , stijgt bij ons de goesting om te
vertrekken.
We
vieren "15 jaar partnership" met onze Senegal-collega’s!
En
we hebben de zorg voor moeder en kind daar spectaculair zien evolueren, in
positieve zin!!!
Onze
collega Aminata mag fier zijn zulke goede gezondheidscijfers te kunnen
voorleggen waaruit we kunnen opmaken dat de moeder/kind sterfte er inderdaad gedaald is dankzij meer vroedvrouwen, artsen en geschoolde
gezondheidswerkers die de moeder- en kindzorg in handen hebben.
De "rêve" van Mme Marème om 'kangoeroe care' in te burgeren in de verschillende
postes de santé van M'bour is uitgevoerd.
De nieuwe rêve is om 'accouchement style libre' of 'mother friendly' verloskunde
in te voeren.
Wij
zullen hen hiervoor een duwtje geven want hun doelstellingen en plannen hiervoor
zijn al uitgeschreven. Het is echter nog niet doorgevoerd naar de werkvloer.
Deze "rêve" kwam er door de bezoeken van Aminata en Marème aan ons land en onze
verschillende verlossettings.
Het
is zo fijn te zien hoe onze samenwerking bij hen de zin naar betere en
mooiere zorg heeft doen groeien en hoe zij zelf hiervoor de aanzet geven om het
echt te doen veranderen!
Deze
samenwerking gaat over duurzaam beleid, opleiding, vorming….en dit kan niet
meer stuk.
Voor
het eerst is er in M'bour ook een stageplaats voor 2 studenten uit het 3e
jaar vroedkunde van de Artevelde Hogeschool. Deze stageplaats kwam tot stand
door het bezoek van Aminata aan de Artevelde Hogeschool tijdens de leerstoel
Francine Gooris en de internationaliseringsweek van vorig jaar.
We
nemen ook een CTG toestel mee. Dit werd gefinancierd door onze ingezamelde
fondsen bij Caritas.
We
zullen de vroedvrouwen van de poste de santé de Tefess vertrouwd maken om in "high risk care" een goede monitoring van moeder en kind te doen en indien nodig
vlugger over te gaan tot een keizersnede. Het nieuwe operatiekwartier voor
noodsectio's in Tefess is bijna klaar.
Maar
we zullen ook het pensioen van Aminata vieren. Zij gaat dit jaar op rust na een lange carrière. Voorlopig is zij nog aan het wachten op de bekendmaking van een opvolger voor haar maar
wij gaan alvast een feestje bouwen om deze
geweldige, sterke vrouw te vieren!!
![]() |
| Aminata met kleinzoon Mouhamet |
Onze compagnon-de-route Aminata
![]() |
| Mutsjes voor de kangoeroebabies inpakken, met dank aan alle hulpvaardige handen! |
zondag 22 april 2018
Plus de photos...
vrijdag 20 april 2018
donderdag 19 april 2018
Korte update van de eerste dag ... het voelt als "thuis komen" ...
Na een aangename en goed verzorgde SN vlucht (we waren nog niet opgestegen of Chris had al een Senegalese baby op haar arm) zijn we geland op de nieuwe (moderne) luchthaven te Dakar.
Zonder problemen door de douane, al onze bagage aangekomen. De chauffeur stond ons al op te wachten.
De vernieuwde luchthaven ligt op amper een half uurtje rijden van Saly en dat maakt een groot verschil.
We verblijven voor de allereerste keer in een klein hotelletje (Africa Keur) bij een Senegalese dame.
Buiten problemen met het slot van de kamer van Christine (tot 4x toe gerepareerd en toch zit ze nog een keertje opgesloten- à la Senegalees) is het aangenaam verblijven.
Woensdag. Vandaag onze afspraak bij Aminata en Marème.
Marème kreeg een nieuwe functie (Major general de Tefess + methode kangarou). Aminata is verantwoordelijke van het ganse district (= Major de district maternité + maternité Tefess). Beiden hebben via e-learning een licentie behaald en zijn nu SF niveau Superior!
1e t-shirtjes ter promotie van de "kangarou care" werd zeer positief onthaald!
Groetjes van Christine, Katja en Chris


Zonder problemen door de douane, al onze bagage aangekomen. De chauffeur stond ons al op te wachten.
De vernieuwde luchthaven ligt op amper een half uurtje rijden van Saly en dat maakt een groot verschil.
We verblijven voor de allereerste keer in een klein hotelletje (Africa Keur) bij een Senegalese dame.
Buiten problemen met het slot van de kamer van Christine (tot 4x toe gerepareerd en toch zit ze nog een keertje opgesloten- à la Senegalees) is het aangenaam verblijven.
Woensdag. Vandaag onze afspraak bij Aminata en Marème.
Marème kreeg een nieuwe functie (Major general de Tefess + methode kangarou). Aminata is verantwoordelijke van het ganse district (= Major de district maternité + maternité Tefess). Beiden hebben via e-learning een licentie behaald en zijn nu SF niveau Superior!
Dus: Marème
is volgens Aminata geen sage-femme meer maar wel een sage-infirmière (een gezonde rivaliteit tussen de 2 dames) J
1e t-shirtjes ter promotie van de "kangarou care" werd zeer positief onthaald!
Groetjes van Christine, Katja en Chris
dinsdag 17 april 2018
maandag 16 april 2018
dinsdag 6 maart 2018
Onze doelen ...
Tijdens deze korte werkreis wordt op vraag van onze collega’s in Mbour een studie opgezet rond de implementatie, voordelen en problemen van de kangoeroezorg bij pre- en dysmature babies. In 2015 werd onder impuls van Mme Ndiaye een kangoeroe eenheid opgericht in de poste "Touscouleur". Deze methode zal nu in alle postes in Mbour worden overgedragen.
Verder zal er bekeken worden hoe we in het "Centre de Santé de Tefess" een veilige, warme en rustige geboorteomgeving kunnen creëren. Dit op vraag van Mme Aminata Diop. Zij benoemt het "salle d’accouchement style libre". De ruimte is reeds voorzien maar voor het invullen en het opleiden van de vroedvrouwen wordt er op ons beroep gedaan.
Ondertussen zijn de districtsarts, de ambassade, onze collega vroedvrouwen, ... op de hoogte gebracht van onze missie. De tickets werden aangekocht en onze slaapplaats werd vastgelegd ...
Nog 6 weken om ons verder voor te bereiden, materiaal in te zamelen of aan te kopen.
Het aftellen kan beginnen ... (chris)
Verder zal er bekeken worden hoe we in het "Centre de Santé de Tefess" een veilige, warme en rustige geboorteomgeving kunnen creëren. Dit op vraag van Mme Aminata Diop. Zij benoemt het "salle d’accouchement style libre". De ruimte is reeds voorzien maar voor het invullen en het opleiden van de vroedvrouwen wordt er op ons beroep gedaan.
Ondertussen zijn de districtsarts, de ambassade, onze collega vroedvrouwen, ... op de hoogte gebracht van onze missie. De tickets werden aangekocht en onze slaapplaats werd vastgelegd ...
Nog 6 weken om ons verder voor te bereiden, materiaal in te zamelen of aan te kopen.
Het aftellen kan beginnen ... (chris)
Abonneren op:
Posts (Atom)















