dinsdag 11 maart 2014

Eerste werkbezoek

Zondag 9 maart, Aminata gaat mee naar de werkplek van Katja, AZ StJan te Brugge...






zaterdag 8 maart 2014

Aminata, een frisse ochtend maar een warm onthaal op Brussels Airport...

Naar aanleiding van onze studiedag op 13 maart "MAMAWEE" , is onze goede vriendin, verantwoordelijke vroedvrouw en tutor van M'Bour,  AMINATA aangekomen….
Het is een een lange strijd geweest ,massa's documenten, bewijzen, aanvragen, stempels, "patta ti en patat ta"! Dankzij het doorzettingsvermogen en volledige inzet van onze Anne S. en de bijstand van vrienden en collega's, ook internationaal, kregen we dinsdag het goede nieuws dat we haar ticket konden boeken!!!
En vanochtend was het dan eindelijk zo ver! Na een uur wachten (de douane heeft er nog een extraatje bij op gedaan en het nog spannender gemaakt) wandelde ze in haar eentje, en op haar doodse gemak door de deuren van de aankomsthal!



Na het ontbijt bij Anne S. gaat ze vanmiddag richting Brugge waar ze door onze teamgenoten opgevangen zal worden.
Wordt vervolgd!

donderdag 20 februari 2014

MAMAWEE… Meer dan een studiedag...

Mama wee 2014

2014 is nog maar net uit de startblokken en de VLOV vzw nodigt vroedvrouwen en geïnteresseerden al uit voor meer-dan-een-studiedag

ZIN EN ONZIN VAN NOORD-ZUIDWERKING 

DONDERDAG 13 MAART 2014 van 13u00 tot 21u00
Theater ARCA St.Widostraat, 4, 9000 Gent.

VLOV werkgroep “Vroedvrouwen verleggen grenzen” tracht in bescheiden projecten te werken aan de Millenium Development Goals ( MDG) 4 en MDG 5. Deze richten zich op de strijd tegen de moeder- en kindersterfte.
Nog 12 maanden te gaan om de MDG te evalueren in 2015!

Na het inhoudelijke gedeelte van getuigenissen door vroedvrouwen en reflectie door experts, kunnen we netwerken en genieten van een traditionele Afrikaanse maaltijd die bereid wordt door SENEGAL SAFSAP.
Het solidariteitskoor DWARSBALK luistert de avond op met wereldmuziek.

Special guest ‘Lieve Blancquart’ komt speciaal voor ons haar project “BIRTH-DAY” toelichten.
Locatie
Theater Arca: ligt in het historische centrum van Gent en bereikt u best via openbaar vervoer of u parkeert in P7:St Michiels P8 Ramen of parking Vrijdagmarkt.

Vanaf St Pieters Station neemt U tram 1 of 10 en je stapt af aan halte Gravensteen. U wandelt rechtdoor de Burgstraat in en net over het brugje de eerste straat rechts (Gewad), dan terug eerste rechts en ARCA bevindt zich rechts van u.
Er werd Permanente Vorming voor vroedvrouwen aangevraagd.
Deelnameprijs - Inclusief avondmaal en optreden
65 € leden
89 € niet leden
50 € bachelor student-leden
74 € bachelor student niet-leden
Inschrijven via info@vlov.be met vermelding van Mamawee 2014 en uw naam. Inschrijving definitief na betaling op

met vermelding van Mamawee 2014 en uw naam.
page1image15952
page1image16224
rekeningnummer VLOV vzw: 421-1151131-18
IBAN: BE50 4211 1511 3118 BIC: KREDBEBB -


Programma
13u00 Onthaal en inschrijvingen

Het programma start om 13u45
  •   Algemene inleiding
    Anne Snoeck, Coördinator werkgroep "vroedvrouwen verleggen grenzen" en "Senegal bevalt".

  •   Het Caïro actieplan : resultaten van de ‘global review en nieuwe uitdagingen
    Ivan Hermans, beleidsadviseur UNFPA (United Nations Population Fund) Brussels

  •   Succes en Falen in Ontwikkelingssamenwerking: "Tweeling op Bestelling" door Geert Vanneste, Consultant Gezondheidszorg Afrika en Docent Noord/Zuid VIVES hogeschool en verbonden aan ImpactDevelopment
  •   Zinvolle “nood”zakelijkheden, duurzame investeringen.
    Eric Van Beveren, Attaché Ontwikkelingssamenwerking ambassade DR Congo

  •   Senegal bevalt - VLOV project in Mbour
    Katja Masyn en Christine De Beuf, vroedvrouwen
  •   Rwanda - VLOV-Lumos project
    Hilde De Grave en Annick De Bruyne, vroedvrouwen
  •   Ziekenhuis voor ziekenhuis, Memisa : (g)een druppel op een hete plaat
    Sabine Van de Vyver, vroedvrouw
  •   Mbote maman : persoonlijk project in Congo Brazaville.
    Marianne Mox, vroedvrouw
  •   Evaluatie en eindreflectie met Aminata Diop, vroedvrouw in Mbour, Senegal.
  •   “Birth-day” Voorstelling van het gelijknamige project van en door Lieve Blancquaert
18u30 “Senegal Safsap” verzorgt het walking diner : Rijstschotel met kip, rundsvlees of vegetarisch
20u00 Optreden van het Solidariteitskoor "Dwarsbalk"
Einde voorzien rond 21u00 

donderdag 2 januari 2014

Een nieuwe start vol mooie dromen, ideeën en verwachtingen…een nieuw "Senegal bevalt" jaar...


                                                         

donderdag 14 november 2013

Ondertussen zijn we terug thuis...toch nog even een berichtgeving van onze laatste dagen in M'Bour...

Zondag
We zouden hard werken, het ganse weekend door doch...de zevende dag van de week "rust" de Senegalees...en wij dus ook. Een beetje dan toch want rond onze tafel wordt er druk geëvalueerd  en bijgestuurd. Het dagboek wordt aangevuld en verslagen worden geschreven. Het is weer zéér warm, een frisse duik in het zwembad helpt ons het hoofd koel te houden...
Maandag
Onze laatste "volledige" dag om nog wat ervaringen te delen met de collega vroedvrouwen. We verdelen ons over de verschillende locaties.

Verslag van Hildegarde
Ik ga nog een dag meedraaien in PdS Diamaguene.
De vroedvrouw is al druk bezig met allerlei consultaties. Van pré- tot postnatale consultaties én "family planning". Zij zijn echt wel "allround"...om toch wat jaloers op te zijn!
Die ochtend doet ze 36 consultaties. Ze is alleen en volgt ook nog de verloskamer op waar een moeder in arbeid gevolgd wordt door een matrone.
Ze hebben geduld en laten de arbeid rustig verlopen. 
Tijdens de pauze die de vroedvrouw even neemt, ga ik bij de "chef de poste" ook even de consultatie volgen. Zij merkt deze maand een duidelijke stijging op van het aantal malaria patiënten. Cijfers hierover worden goed bijgehouden en gespecificeerd naar leeftijd en de nodige opnames.
Terug op de verloskamer is de arbeid ineens goed opgeschoten en  kunnen we verhuizen naar de verlostafel. Ik kan de vroedvrouw en matrone overtuigen het rustig aan te doen en nog niet direct die bedpan eronder te zetten en niet te hard te duwen op de buik. Ze stellen het wat in vraag doch houden zich toch  in. Ik kan het kindje onmiddellijk bij de mama leggen terwijl de matrone afnavelt. Vlug zet ik een meegebracht gebreid mutsje op en laat mama nog wat genieten van haar kindje. De vroedvrouw is alweer bezig de placenta (moederkoek) eruit te duwen maar de baby ligt nog bij de mama!
Als afsluiter van onze dag ben ik al bij al toch nog blij met deze bevalling die toch wat positiever verlopen is dan mijn vorige ervaringen! Hildegarde

We hebben onze Senegalese collega's uitgenodigd voor een gezellige avond en evaluatie met wat Senegalese producten op Vlaamse wijze klaar gemaakt. Het wordt een "deugddoende"evaluatie...Als we de voorbije dagen al eens vragen hadden bij de zin van ons werk hier, dan wordt de "positieve" zin ervan "hier" bevestigd. We zijn méér dan welkom en met "onze" komst halen we "hen" uit de dagelijkse sleur én strijd. We motiveren hen om steeds verder te doen, op de juiste manier én met de juiste middelen. We hebben hen wakker geschud en zij hebben het heft in handen genomen. Onze "empowering" heeft zijn doel niet gemist! Het deed énorm deugd dit uit hun mond te horen! Het zijn één voor één "straffe" madammen!!!
Dinsdag, laatste dag
Er staat nog een laatste evaluatiegesprek met de nieuwe districtsarts op het programma. Ze bedankt ons hartelijk en vraagt om onze continuïteit voor de toekomst. We beloven haar november 2014 terug te komen!
Er rest ons nu enkel nog wat in te pakken, boodschappen te doen en een laatste duik in het zwembad te nemen...in België staat er een lange winter voor de deur. De laatste zonnestralen hebben we dus meegepikt...
Onze chauffeur brengt ons naar Dakar. Ineens véél lichtjes op zijn dashboard, rook vanonder de motorkap (plouf et c'set fini). Hij manoeuvreert zich professioneel naar de kant door de hectische avondspits van Dakar. We beseffen dat we hier geen tijd mogen verliezen, hij versiert voor ons een taxi en zo geraken we toch nog op tijd aan de luchthaven.

Met een perfecte Brussels Airlines service maar véél te weinig nachtrust landen we even over vijven in Brussel. De temperatuur wordt door 10 gedeeld maar we dragen een dankbare warmte in ons hart.

Dank aan iedereen die mee deze korte missie hielp dragen!!!
Anne


maandag 11 november 2013

Francoise en Hildegarde gaan naar Poste de Santé "Diamaguene", ergens in een zanderig steegje, een eindje weg van M'Bour stad. Hun verhaal...
Wanneer we s'ochtends toekomen blijkt de verloskamer nog vuil te zijn, afgelopen nacht zijn er 3 bevallingen geweest en de verloskamer is nog niet opgekuist. We halen onze poetshandschoenen boven en roepen de poetsvrouw erbij. We werken met haar "schouder aan schouder" en leggen haar het belang van hygiëne uit.
Ze is ontvankelijk voor ons samenwerken maar ook vooral geïnteresseerd in ons kuisgerief (dat we dan ook achtergelaten hebben).
Ondertussen volgt Francoise de consultaties. Ook hier is de bloedddrukmeter niet te gebruiken, meerdere keren herplakt om nog bij elkaar te houden. Ze meten ook altijd te hoge bloeddrukwaarden....
Er was een moeder in arbeid van een 3e kindje, 8cm ontsluiting, niet vorderende arbeid en een groot kind. We waren blij te zien dat de vroedvrouw er heel voorzichtig mee om ging en  eventuele doorverwijzing in acht nam! Na alle medische interacties te hebben geprobeerd, lieten ze er een traditionele vrouw (genezer?) bij komen. Zij haalde wat trucks boven die uiteindelijk niet hielpen en de moeder werd toch doorverwezen naar het regionaal hospitaal.
Daarna heeft Françoise reanimatie lessen gegeven aan vroedvrouwen en matrones aan de hand van een babypop. Na de les zag een jonge vrouw in de wachtzaal de slappe pop en rende gillend naar buiten. Ze dacht dat de pop een dode, reeds verkleurde baby was....

Françoise en Hildegarde

zondag 10 november 2013


Hildegarde, een ervaren vroedvrouw, die voor de eerste keer met "Senegal bevalt" meereist, maakt haar eerste ervaring op in verloskamer van Téfess...
Het is er een drukte van moeders die in arbeid zijn en misschien wel tegelijk moeten bevallen. Met één verlostafel( want de andere was dringend aan een opkuis toe ) is het niet mogelijk om allemaal op de tafel te bevallen. Dus dan maar in bed met een bedpan eronder. Allemaal naast elkaar zonder paravans. Iedere moeder is met haar arbeid bezig en hoort en ziet alles van de andere naast haar.
Diegene die bevallen is wordt op een matras op de grond gelegd om ze nog wat onder toezicht te houden. Wat mij opvalt is dat die moeders  gelaten de ruwe behandelingen van de begeleiders ondergaan...
Steriliteit, zoals wij die kennen , is hier helemaal niet aan de orde .
Het geduld om moeders te begeleiden bij het persen is ver te zoeken. Als de vrouwen niet goed meeduwen uit angst en van de pijn, wordt er met een vuist in de buik geduwd . De vrouw gilt maar het  maakt niet uit. Ze moeten zwijgen en duwen. En dan wordt de babay geboren in zijn vuil vruchtwater, want de meeste babies hebben hier al veel stress gehad tijdens de zwangerschap zodat het vruchtwater al niet meer helder is. Zoveel meconiaal vruchtwater heb ik nog nooit  gezien!
Wonder boven wonder reageren de baby's vrij vlug en beginnen vlot en spontaan te ademen. 
De kinderen worden  in een kleurrijke doek, panje, van de mama gewikkeld, zo weet de moeder welke haar baby is en worden ze niet  verwisseld, althans dat hoop ik want op dat moment lagen ze  met 4 of 5 op één babytafel. Ik wil bij elke moeder de baby zo vlug mogelijk aan de borst. Deze taak heb ik me toegeëigend... 
In al die drukte was het een berg aan ervaringen die me heel erg confronteerden met een totaal andere mentaliteit en die me deden steigeren “dit kan toch niet" !!! Maar gelukkig kunnen de andere collega’s bevestigen dat er niet in alle postes zo gewerkt wordt! Na een goede ventilatie met het team op naar een andere ervaring morgen... 
Hildegarde

zaterdag 9 november 2013


Na een overleg met de nieuwe districtsarts van M'bour zijn we donderdag opnieuw gestart met de vorming van de vroedvrouwen tot echografist. De communiatie met deze arts verloopt iets stroever dan voordien, maar we begrijpen haar visie wel.
Uiteindelijk krijgen we "carte blanche",  we mogen het bureau van het adjunct gebruiken zodat onze collega vroedvrouwen hier echo's kunnen nemen. 
De zwangeren hebben het al vlug door en staan massaal voor de deur. Helaas gaat dit niet zomaar, enkel na doorverwijzing én op indicatie kunnen ze een echo laten maken. Onze cursisten zijn zeer enthousiast en hebben het nog steeds onder de knie maar bijsturing door onze gynaecologe Greet komt nog steeds van pas.
Anne


woensdag 6 november 2013

Vanuit  hotel "Espadon" snel even een berichtje...Vandaag (woensdag) waren er een verschillende stroom onderbrekingen en er was geen water...Plouf et c'est fini, een "inside joke" die ons blijft achtervolgen...
Wegens een bezoek van de Minister van Volksgezondheid aan Centre de Santé Téfess, werd er dinsdag in het referentieziekenhuis gewerkt. Wat we zien is niet overal even positief, ontgoocheling en verbazing maar ook hoop en verbetering. Een nieuwe verantwoordelijke op de neonatologie, een gemotiveerde strijdlustige man die zijn dienst onder controle houdt en perfect weet waar hij mee bezig is en een hoop doelstellingen voor ogen heeft! Héél veel werk aan de winkel in de verloskamer en ook de consultaties verlopen niet optimaal...
Vandaag (woensdag) werden er 3 Postes de Santé bezocht, geëvalueerd en afspraken gemaakt. Morgen en overmorgen volgen de overige. Greet heeft haar eerste ochtend doorgebracht in de operatiekamer van het referentieziekenhuis en oa al een keizersnede uitgevoerd, ondertussen 4 stroom onderbrekingen gehad...
Onze 2 echotoestellen kregen een grondige poetsbeurt en staan klaar voor de eerste les  van Dr Greet morgen...
Françoise


overleg...
op de "calèche" naar het werk...

maandag 4 november 2013

Aangekomen in Saly!

Vanuit goede bron vernamen we dat onze collega's goed zijn aangekomen in M'Bour, Saly!!! De reis is vlot verlopen, het is er zéér warm!

Anne,Françoise, Greet en Hildegarde zijn vertrokken!!!

woensdag 23 oktober 2013

Vertrek "team 3" komt dichterbij!!!


We hebben de afgelopen maanden niet stil gezeten...
Er werd op regelmatige basis gemaild en getelefoneerd met onze Senegalese collega's, de werkgroep "vroedvrouwen verleggen grenzen" werkte verder aan een optimalisering van het project, de teams "2011" en "2013" bleven zich dynamisch inzetten en zorgden voor sponsoring en naambekendheid...tja...wij vroedvrouwen zijn hevige miekes...!

Ondertussen zijn we in volle voorbereiding voor onze 3e missie 2013 die zal doorgaan van 4-12 november 2013. We zijn ervan overtuigd dat continuïteit een positieve invloed zal hebben op het bereiken van de milleniumdoelstellingen tegen 2015 met name het verlagen van de maternele en foetale mortaliteit! 

De groep bestaat uit 4 leden, anciens Anne S. en Françoise.  Nieuwe teamleden zijn Dokter Greet en vroedvrouw Hildegarde, beiden Afrika ervaring en "Africa minded".  Er zal per 2 gewerkt worden, het 1e team (gynaecoloog Greet  en vroedvrouw) zal zich vooral ontfermen over alles wat met "echo" te maken heeft (toewijzing definitieve plaats, echo opleiding verder zetten, bijsturen, ...).  Het tweede team zal de toer doen van de verschillende postes en zal "à la carte" bijsturen, motiveren, vorming geven,... 
We vernamen dat er ondertussen ook een nieuwe districtsarts is dus voor sommige zaken moet de basis opnieuw gelegd worden. 

Alweer een hele hoop doelstellingen en uitdagingen...


Nieuw promotiefilmpje

http://youtu.be/gtzS9uPxx20

Je kan dit rechtstreeks bekijken via 1e link voorbereidende lectuur rechtsonder!