Verslag door Hilde DG
Op maandag 10 maart 2014 komt Aminata op visite op de campus "Kantienberg" van de Artevelde hogeschool opleiding Bachelor in de vroedkunde.
We starten met een verwelkoming en een inhoudelijk gesprek met Mieke E., de
coördinator van de opleiding. Al vlug merken we gelijkenissen tussen de
opleidingen : het betreft in beide landen een driejarige opleiding; het
vaardigheidsonderwijs heeft een centrale plaats in het verwerven van competenties,
beide opleidingen baseren zich op de ICM competenties. Aansluitend bezoeken we
ons skills lab. Aminata is onder de indruk van “mama Noëlle”, de
computergestuurde mannequin die wordt gebruikt tijdens simulatie-trainingen.
De verloskundige uitdagingen voor de
Senegalese vroedvrouw zijn enorm : met
minimale middelen moeder –en kindersterfte reduceren. Er is een grote
werkloosheid onder de Senegalese vroedvrouwen. De overheid heeft geen budget om
jonge vroedvrouwen te betalen.
Links en rechts komen collega’s Aminata
groeten, starten een gesprekje, zijn geboeid door haar sterke verhalen.
Aminata spreekt de laatstejaars vroedkunde
toe. Voor vele studenten is dit een eerste contact met een Afrikaanse
vroedvrouw, ze hangen aan haar lippen.
Na de lunch gaan we nog langs bij het
eerste jaar. Er is net een les “onderzoek van de placenta (moederkoek)” aan de gang. Aminata
neemt de kans om onze eerstejaars te bevragen naar het belang van een goede
begeleiding van de derde fase. Zij doceert het actief beleid van de derde fase,
licht de WHO richtlijnen toe. Een studente beantwoordt drie maal correct haar
vragen, de lesgever straalt.
We geven Aminata nog een pakketje mee met
een onthaalbrochure, een pen met het Artevelde-logo en overzicht van de
structuur onze opleiding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten